Äntligen!

Fy vilka dagar vi har haft. Vi har bott i huset i fyra veckor nu och vi har verkligen satts på prov dom här dagarna.
Det började natten till Måndagen. Micke vaknade av något och jag vaknar också och vi hör hur mycket det blåser ute. Vi går upp och kollar i fönstren. Det riktigt stormar ute. Jag var verkligen rädd att plåtarna på taket skulle lossna, det lät så iallafall. Bara en liten stund efter att vi gått upp går strömmen, den kommer sen tillbaka ett ögonblick men sen är den helt borta, vad vi inte visste då var att vi skulle bli utan ström i FYRA dygn.
Vi gick och la oss och försökte somna om och lyckades efter ett tag.
På morgonen när vi vaknade hade stormen lugnat ner sig. Vi hade inte fått tillbaka strömmen så vi åt bara frukost och for in till stan för att låna ett elverk på Mickes jobb. Vi var ute fort som tur var för hade vi kommit på senare att vi skulle ha haft ett elverk hade vi nog inte fått tag i något med tanke på hur måga som blivit utan ström.

Det har varit några påfrestande dagar. Jag satt mest på fortums sida, HT (Hudiksvalls tidning), Aftonbladet och Expressen för att kolla efter nya uppdateringar om skadorna i Dagmars fotspår.
Det blev många vändor in till stan för att tanka på bensin till elverket, äta ett lagat mål mat ute, åka på affären för att köpa något som man kunde värma i micron på kvällen.

Både jag och Micke hade fixat så vi var lediga den här veckan för att kunna få lite gjort i renoveringen men alla planer gick åt skogen med den där Dagmar.

Idag på förmiddan kom äntligen strömmen tillbaka. Jag satt i köket och sminkade mig i fönstret och tittade mot grannen mitt emot och såg att utebelysningen där lyste så då skrek jag på Micke och han kom och tryckte på lysknappen i köket och lampan tändes, ÄNTLIGEN! Men just då vågade vi inte tro att den var tillbaka och att den skulle stanna men vid skrivande stund med facit i handen så gjorde den det!
Micke for ändå in till stan och hyrde ett värre elvärk än det vi hade utifall att vi skulle bli utan igen så att vi skulle kunna laga nyårsmiddag iallafall. Men jag hoppas vi slipper använda det.

Strömmen kom tillbaka runt halv tio och då började jag med att sätta på en tvättmaskin, som tillslut blev fyra för vi hade så mycket smutstvätt. Jag har städat också så nu är det fint så vi kan ta emot våra nyårsgäster imorgon!

Här är några kort vi tagit under dom här dagarna. Vissa är tagna med min systemkamera och vissa med Mickes telefon.

Ett träd på våran gård hade gått av och låg nästan ut på Norrbovägen. Tur att det inte stod närmare huset vårat.


Granen hade blåst bort en bra bit och tappat belysningen på färden.


En massa skräp på vägen från våran stora gran.


När vi åkte in till stan för att hämta elverket såg vi en massa fallna träd.


Dom här hade tur, granen hade inte nått huset.


Avbrutna flaggstänger vid Dollarstore.


Det är tur att man har en elektriker till sambo som fixar elverk!


Här var det skarvsladdar!


I förrgår när vi kom upp och det bara var 13 grader inne, det var KALLT.
Micke lessnade och åkte in till stan och köpte en ny cirkulationspump så
vi kunde få varmt i elementen.


Är det kallt så är det. Gasolkamin och kupevärmare som gick för fullt för att vi skulle slippa frysa.


En frusen Åsa under täcke och filtar i vårat provisoriska sovrum med madrasser på golvet.


Provisoriska lampor här och där!







Kommentarer
Postat av: Mariana

Det här tycker jag att ni gjort bra! Tror ni klarar det mesta efter detta! kram till er!

2011-12-30 @ 22:09:13
Postat av: Louise G

Ni utsattes för en prövning direkt. Tur att ni redde ut den och att Micke är händig och kan fixa till det så det blir bra. Undrar hur folk klarade av maten i sina frysar. Det gick ju inte att laga till den heller när man inte hade någon ström. Håller tummarna att det inte blir något mer blåsväder.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback