Dörrkrans - del 1

Första gången vi såg husannonsen förälskade vi oss i husets farstu med dom gamla gröna dubbeldörrarna och vackra gamla fönstren. Jag har alltid tyck att det har varit jättefint men aldrig trott att jag skulle få ett sånt hus.

Jag har fullt av ideer och tankar på hur jag ska göra det fint och mysigt till jul och då måste vi självklart ha dörrkransar på dubbeldörren. Jag har länge vetat hur jag ska dekorera dom och har redan inhandlat band och dekoration och på tomten står det en stor fin gran som jag kan hämta ris från så det enda jag inte hade klart för mig var hur jag skulle göra med stommen. Skulle jag köpa en halmstomme i en blomsteraffär (dyrt), skulle jag gå ut i skogen och göra en med björkris (jobbigt, orkar inte). Så jag satte mig och googlade på kransstomme och fick upp ett bra tips som går fort och inte kostar någonting alls för allt har man redan hemma.

Såhär tillverkade jag mina kransstommar!

Det man behöver är: tidningar, tejp, sax och någorlunda starka nypor!


Vik ut tidningen.


Rulla ihop tidningen. Tänk på att inte rulla för hårt, det ska gå att forma tidningsrullen sedan. Man måste göra två stycken för att få ihop till en krans.


Börja böj och forma tidningsrullen så den får en bra form.


När man har böjt två tidningsrullar till två kranskalvor fäster man ihop dom med lite tejp. I och med det så kan man bestämma kransens storlek.


Försök att forma den så rund som det går.


För att jämna till kransen så klipper man remsor ur en tidning.


Tidningsremsorna använder man sedan till att jämna till kransen. Man lindar remsorna runt kransstommen och där det är ojämt och tunnare får man linda lite mer.


Olindad krans till vänser och tillfixad till höger.


Då var dom färdiga! Jag har fått den storlek jag vill ha på dom och jag har en bra stomme att fästa granriset på sedan.


Med tanke på att jag ska ha dom utomhus och kransarna kommer utsättas för regn och snö så måste man täcka in dom. Man kan då göra som jag och använda en svart sopsäck eller så kan man använda sig av plastfole. Man tar det man har hemma helt enkelt!


Kransstommen är färdig! Jag tycker det här var ett bra sätt att göra en kransstomme på då man har allt hemma och att det inte kostar något.


Fortsättning följer! Jag hoppas att jag får tid i helgen att göra klar kransarna och få upp dom på dubbeldörren.


Kommentarer
Postat av: Mariana

Vilken bra idé!

Det ska jag också prova!

Ska du inte göra en granrisbock också och ställa utanför dörren!?

Vi gjorde en förra året som blev jättefin! Kan skicka en bild på den! kram

2011-11-22 @ 20:53:45
Postat av: Åsa

Ja, visst var det här ett bra sätt! Testa du också! Om jag får tid över kanske jag fixar mig en bock också!

2011-11-22 @ 21:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback